Salta gli elementi di navigazione
banner
logo ridotto
logo-salomone
SCIFOPSI Dipartimento di Scienze della Formazione e Psicologia
Home page > Ricerca > Laboratori > (CroCPosPsychP&S) Laboratorio internazionale di ricerca e intervento in Psicologia Positiva Cros

(CroCPosPsychP&S) Laboratorio internazionale di ricerca e intervento in Psicologia Positiva Cross-Culturale, Prevenzione e Sostenibilità

Laboratorio internazionale di ricerca e intervento in Psicologia Positiva Cross-Culturale, Prevenzione e Sostenibilità (CroCPosPsychP&S)

International Research and Intervention Laboratory of Cross-Cultural Positive Psychology,  Prevention, and Sustainability (CroCPosPsychP&S)

Responsabile prof.ssa Annamaria Di Fabio

Director Prof. Annamaria Di Fabio

Nel Laboratorio vengono svolte ricerche nell’ambito della psicologia positiva per la produzione di nuove metodologie di intervento in vari contesti in prospettiva preventiva, articolando la ricerca e gli interventi a livelli diversi di prevenzione (primaria, secondaria, e terziaria).

Il laboratorio è rivolto inoltre allo studio dei processi di sostenibilità per offrire contributi alla Scienza della Sostenibilità in termini di studio dei processi psicologici della sostenibilità, contribuendo a definire ambiti di ricerca e intervento della Psicologia della Sostenibilità.

In this Laboratory research is carried out within the framework of positive psychology, with the goal of informing and creating new intervention methods that can be applied in varied contexts and reflect different prevention approaches (primary, secondary, and tertiary).

The Laboratory also focuses on the study of the sustainability processes to make contributions to the "Science of Sustainability" in terms of the study of the psychological processes of sustainability, helping to define the areas of research and intervention of Psychology of Sustainability.

Le principali aree di ricerca sono le seguenti: psicologia positiva nei differenti contesti di vita con particolare riferimento alle organizzazioni per un gainful employment and life management; prevenzione per il successo individuale e organizzativo; valorizzazione dei talenti; Positive youth and adult development; il nuovo costrutto di Positive Lifelong Self and Relational Management; nuovi concetti positivi per il 21° secolo: dalla resilienza all’intelligenza emotiva, dalla Relational Theory of Working al decent work, alla dignità umana e allo sviluppo sostenibile, fino a esplorare il coraggio, la saggezza, la gratitudine e altri costrutti positivi nel benessere edonico ed eudaimonico; costruzione, applicazione e verifica di nuovi strumenti e interventi innovativi.

Particolare attenzione è rivolta allo studio della sostenibilità progettuale, della sostenibilità relazionale, della healthy and sustainable quality of life, nei vari contesti di lavoro e di vita: persona e gruppo (famiglia, scuola, organizzazione, comunità, città, società…). La cornice di riferimento è favorire salute e benessere, lavoro decente e sviluppo sostenibile, pace, giustizia e solide e produttive healthy organizazioni, istituzioni e realtà e contesti ambientali

The main areas of research are the following: positive psychology across different life contexts, particularly as related to organizations for a gainful employment and life management; prevention and promotion for individual and organizational well-being and success; development of talents; Positive youth and adult development; evaluation of the new construct of Positive Lifelong Self and Relational Management; investigation of additional positive concepts for the 21st century: including resilience and emotional intelligence, the Relational Theory of Working, decent work, human dignity and sustainable development, courage, wisdom, gratitude and other positive constructs in hedonic and eudaimonic well-being; and the construction, application and validation of new tools and innovative interventions.

Particular attention is paid to the study of the project sustainability, the relational sustainability, healthy and sustainable quality of life, in different work contexts and life: individual and group (family, school, organization, community, cities, society ...). The framework is promoting good health and well-.being, decent work and sustainable development, peace, justice and strong and productive healthy organizations, institutions and environments

Attraverso l’attività del laboratorio ci si propone di rispondere ad alcuni interrogativi di ricerca tra cui:

- Quali fattori contribuiscono al benessere edonico ed eudaimonico?

- Quali fattori contribuiscono a uno sviluppo positivo dei giovani e degli adulti?

- Quali fattori contribuiscono al Positive Lifelong Self and Relational Management?

- Quali fattori promuovono la resilienza degli individui e delle organizzazioni?

- Quali fattori promuovono una Positive Leadership?

- Quali fattori favoriscono il gainful employment and life management?

- Quali fattori contribuiscono a promuovere il decent work e la dignità umana?

- Quali fattori contribuiscono allo sviluppo sostenibile?

- Quali sono i fattori chiave di una Psicologia della Sostenibilità?

- Quali fattori contribuiscono a promuovere la sostenibilità del progetto personale/professionale sia dell’individuo che dei gruppi?

- Quali fattori contribuiscono a promuovere la sostenibilità relazionale?

- Quali fattori contribuiscono a promuovere healthy and sustainable group and organizational development?

Through the activity of the laboratory we aim to address important research questions including:

- What factors contribute to hedonic and eudaimonic well-being?

- What factors contribute to the positive development of young people and adults?

- What factors contribute to Positive Lifelong Self and Relational Management?

- What factors promote resilience for individuals and organizations?

- What factors promote Positive Leadership?

- What factors promote gainful employment and life management?

- What factors promote decent work and human dignity?

- What factors contribute to sustainable development?

- What are the key factors of a Psychology of Sustainability?

- What factors contribute to promote the sustainability of the personal/professional project both of the individual and the group?

- What factors contribute to promote the relational sustainability?

- What factors contribute to promoting healthy and sustainable group and organizational development?

Le ricerche condotte nel Laboratorio riguardano diversi target di studenti e lavoratori e di persone in transizione e utilizzano vari strumenti, interventi e metodologie. Si propongono di verificare relazioni, processi di causalità, mediazione tra le variabili oggetto di studio e di verificare l’efficacia degli interventi in una prospettiva quali+quanti.

The research carried out in the Laboratory focuses on varied popualations, including students,  workers and persons engaged in life and work transitions, and applies various tools, interventions and methodologies. The research assesses relationships, processes of causality, mediation between variables under study, and seeks to verify the effectiveness of interventions in a quali+quanti perspective according to accountability principles.

"I componenti del laboratorio sono: Annamaria Di Fabio (PhD Professore Ordinario), Letizia Palazzeschi (PhD Ricercatore Tempo Determinato RTDA), Mirko Duradoni (professore a contratto di Psicometria)

The members of the Laboratory are the following: Annamaria Di Fabio (Full Professor), Letizia Palazzeschi (Resercher), Mirko Duradoni (Adjunct professor)

International Research Associates:

Prof. Jean-Luc Bernaud (CNAM-INETOP, France);

Prof. Maureen Kenny (Lynch School, Boston College, USA);

Prof. Jacobus Gideon Maree (Pretoria South Africa University, South Africa);

Prof. Dragoş Iliescu (University of Bucharest, Romania) ;

Prof. Hao Le Van (Institute of Psychology, Vietnam Academy of Social Sciences, Hanoi, Vietnam);

Prof. José Marìa Peirò (University of Valencia, Spain)

Prof. Donal Saklofske (University of Western Ontario, Canada);

Prof. Akira Tsuda (Kurume University, Japan);

Prof. Fons Van de Vijver (Tilburg University, The Netherlands);

Prof. Carmelo Vázquez (Complutense University, Spain);

Prof. Tony Vernon (Western University, Canada).

International Research Associates:

Prof. Jean-Luc Bernaud (CNAM-INETOP, France);

Prof. Maureen Kenny (Lynch School, Boston College, USA);

Prof. Jacobus Gideon Maree (Pretoria South Africa University, South Africa);

Prof. Dragoş Iliescu (University of Bucharest, Romania) ;

Prof. Hao Le Van (Institute of Psychology, Vietnam Academy of Social Sciences, Hanoi, Vietnam);

Prof. José Marìa Peirò (University of Valencia, Spain)

Prof. Donal Saklofske (University of Western Ontario, Canada);

Prof. Akira Tsuda (Kurume University, Japan);

Prof. Fons Van de Vijver (Tilburg University, The Netherlands);

Prof. Carmelo Vázquez (Complutense University, Spain);

Prof. Tony Vernon (Western University, Canada).

 

 
ultimo aggiornamento: 15-Apr-2019
Unifi Home Page

Inizio pagina